Slechts 11% van de werknemers wereldwijd blijkt betrokken te zijn bij het werk dat ze dagelijks doen, volgens onderzoek van Gallup.
Een behoorlijk lage score zou je zo zeggen, zeker als je weet dat dit een lage betrokkenheid score leidt tot verminderde productiviteit en omzet. En dat nu juist in een tijd waarin je als organisatie op de kosten moet letten en het hoofd boven water wilt houden.
Wanneer er vervolgens nog gereorganiseerd wordt en mensen gedwongen ontslagen worden, vermindert de productiviteit nog verder. Onderzoek van Thomas H. Davenport onderzocht de effecten van reorganisaties en productiviteit en ontdekte dat 2/3 van de organisaties na de reorganisatie slecht gemiddeld, marginaal of slecht presteerde.
So what to do? Drie gouden regels voor het creëren van betrokkenheid.
- Focus op krachten van de medewerkers – wanneer mensen weten wat hun kracht is en ze daarop worden beloond, stijgt de productiviteit aanzienlijk.
- Schenk aandacht aan de medewerker (de relatie). Dus in het geval van een reorganisatie – geef mensen een keuze en een stem. In deze tijden komt het erop aan of de slogan: ‘Our people are our biggest asset’ een lege hulst was of ook echt oprecht.
- Vertel het verhaal aan je medewerkers – waar komen we vandaan, waar staan we nu en waar gaan we naartoe. Wat zijn daarin de belangrijkste aspecten.